TOP cel mai verde eco autoturism pentru deplasarea in oras. Masina pe aer comprimat AIR CAR (Tata Motors / MDI) – cand va iesi oare in serie si va ajunge pe piata din Europa? (eco44)

TOP cel mai verde eco autoturism pentru deplasarea in oras. Masina pe aer comprimat AIR CAR (Tata Motors nano  MDI Air Pod) - cand va iesi in serie va ajunge pe piata din Europa masini hibrid gpl pe gaz bioAcest articol este cu dedicaţie de Ziua Mondială a Mediului (5 iunie 2013). Un alt anunţ important legat de ziua de azi poate fi citit AICI.

Eu am aflat de vreo câţiva ani de existenţa diferitelor modele de MAŞINĂ PE AER (care funcţionează DOAR CU AER comprimat), însă până în prezent nu a apărut nimic în serie, ca să poată fi cumpărat de tot omu’ din magazin/reprezentanţă. Ideea e că un francez Guy Negre a creat un model pe care l-a şi testat – plimbat prin Europa Occidentală (e vorba de modelul Air Pod produs de compania MDI din Luxemburg) dar pe care, din lipsă de fonduri sau tehnologie neperfecţionată, nu a reuşit să îl producă în serie. Aşa că acu’ vreo nuştiu câţi ani a vândut licenţa – drepturile de producere a modelului (*nu ştiu dacă doar în India) – către compania indiană Tata Motors, care sper să reuşească în câţiva ani să scoată pe piaţă un model de autoturism destinat în special pentru deplasarea în oraş, care să coste cât mai puţin, să utilizeze pentru deplasare doar AER COMPRIMAT şi care să necesite nişte costuri infime pentru deplasare. S-ar părea că în paralel, compania MDI vrea şi ea să scoată un model în serie (poate o reuşi până la urmă), însă pentru omenire este important ca un astfel de model să APARĂ O DATĂ PE PIAŢĂ! MAI REPEDE! INDIFERENT CINE ÎL PRODUCE – pentru că ar crea un procedent!

Există o întreagă dezbatere privind “cea mai eco maşină” din lume. Uite care ar fi după părerea mea viitorul în materie auto, din punct de vedere economic şi ecologic (TOP cel mai verde eco autoturism pentru deplasare – căutaţi detalii despre fiecare categorie pe net):

1. Maşini pe combustibili fosili – benzină şi motorină = MOARTEA – noxe toxice (poluare), deplasare scumpă etc

2. Maşini pe Gaz Petrolier Lichefiat (GPL) – tot combustibil fosil, dar mai ieftin şi poluează mai puţin = mini MOARTEA

3. Maşini pe GAZ NATURAL – sunt la modă în SUA şi considerate “super eco” pentru că poluează foarte puţin în timpul deplasării. Din păcate folosesc tot hidrocarburi (gaz) – o resursă naturală ce trebuie extrasă din sol – not cool.

4. Maşini hibride (hybrid cars) – combinaţie benzină/motorină + motor electric sau pe hidrogen  – în principiu sunt o ţeapă eco (singura diferenţă între o maşină hibridă şi un logan este că au un consum de benzină un pic mai mic – gen 4 l/100km şi că poluează un pic mai puţin prin noxele eliminate în atmosferă. Atât! Însă SUNT MULT MAI SCUMPE – daia nici nu se înghesuie românii – doar americanii cu fiţe eco)

5. Maşini pe hidrogen – aici e o complicăşenie – nemţii folosesc autobuze pe hidrogen şi cică sunt şmechere pt mediu, pentru că emisiile sunt doar vapori de apă. Nu ştiu care e avantajul economic (te costă să produci şi transporţi hidrogen) şi mai e o dezbatere: pt producerea de hidrogen se consumă curent electric -> atunci de ce să nu foloseşti acel curent electric pentru a alimenta direct un motor electric?

6. Maşini 100% electrice – sunt foarte scumpe, acumulatorii trebuie schimbaţi la nu ştiu cât timp şi sunt foarte scumpi, nu prea există staţii de alimentare rapidă (în România sunt doar vreo 2) şi FOLOSESC MULT CURENT ELECTRIC – iar producerea curentului electric poluează (electro-termocentrale). Dacă vor ajunge ieftine, cu un consum mic de curent electric, iar curentul electric va proveni din surse regenerabile, atunci OK, maşinile electrice sunt mişto. Plus că NU AU NOXE deloc.

7. Maşini pe AER COMPRIMAT – preferatele mele – modelele construite până acum, în special de compania MDI – modelul Air Pod, au demonstrat că există un potenţial enorm pentru dezvoltarea unei tehnologii de acest gen. Principiul este simplu – ai un motor care este propulsat de forţa aerului eliberat câte puţin dintr-un rezervor plin cu aer comprimat.

Iată câteva caracteristici ale modelelor DEJA TESTATE pe şosele (video mai jos), caracteristici care ar trebui să se regăsească în modelel ce vor fi produse în serie:

Maşina pe aer va fi IEFTINĂ la cumpărare (va avea un preţ mic), va consuma DOAR AER COMPRIMAT şi puţin curent electric pentru a alimenta rezervorul cu aer comprimat; alimentarea rezervorului se va face foarte rapid şi la costuri derizorii, autonomia rezervorului va fi suficientă pentru deplasări lungi, alimentarea cu aer poate fi făcută la orice priză dacă există un “alimentator electric” (compresor) inclus în maşină, sau la orice staţie de încărcare rapidă cu aer comprimat. Modificările benzinăriilor de azi sunt minore pentru a se adapta maşinilor pe aer. AERUL – combustibilul folosit se găseşte PESTE TOT în jurul nostru, fiind CEL MAI IEFTIN combustibil de pe planetă şi cumva INFINIT. Ar putea fi creat chiar şi un mecanism prin care să îţi umpli rezervorul “dând la manivelă” dacă ai rămas în câmp (deci în caz de urgenţă). Maşinile vor putea prinde o viteză suficientă pentru parcurgerea distanţelor medii (100-200km). Singurul dezavantaj este că modelele vor fi destinate în special pentru oraşe, fiind mici, de 1-2 locuri, însă pot fi folosite şi pentru deplasări în afara oraşului. NOXE ZERO – elimină doar aer prin ţeava de eşapament.

Am pornit acest articol după ce am căutat pe net să vad care mai e situaţia actuală a maşinii pe aer. Am dat peste un articol în engleză din ianuarie 2013, care ne spune că Tata Motors trebuia să lanseze modelul la sfârşitul anului 2012, dar nu au reuşit, iar dintr-un comentariu am aflat că şi compania MDI încearcă să producă în serie modelul Air Pod din lume. SPER SĂ REUŞEASCĂ! CÂT MAI REPEDE DACĂ SE POATE! ORICARE DINTRE CELE DOUĂ COMPANII!

Iată caracteristicile teoretice ale viitoarei maşini Tata Motors pe aer (conform articolului):

Cost – aproximativ 7000 euro

Greutate – aproximativ 300 kg

Viteză maximă – 80 kmh

Autonomie cu o singură încărcare a rezervorului – 200 km

Costuri deplasare – 3,6 euro costă încărcarea rezervorului care te ţine 200km – practic te costă doar curentul electric consumat ca să umpli rezervorul cu aer, pentru că aerul este deocamdată gratuit şi se găseste în jurul nostru peste tot, deci te costă aproximativ 1,8 euro per 100km adică aproximativ 8 lei / 100km. Gândiţi-vă în cât timp faceţi cu maşina 100 de km mergând zilnic prin oraş? Acum gândiţi-vă că v-ar costa doar 8 lei toată această deplasare (100km). Cât de tare ar fi chestia asta? Ca să nu mai vorbim de faptul că AU ZERO NOXE – în timpul deplasării se elimină în aer… DOAR AER! It’s almost ECO-PERFECTNESS :)

Citiţi articolul integral în engleză aici: Compressed Air-Powered Tata Vehicle to Get 200 Km/125 Miles Range

Video cu maşina pe aer în trafic:

Emilian, 5 iunie 2013, ceicunoi.wordpress.com. Facebook: Ce-i cu noi? – un blog educativ despre comportamentul uman.