Scoala = Puscaria copiilor. Citate profesor Florian Colceag despre Scoala de azi

Scoala puscaria copiilorPentru ca pe Facebook au aparut postari de mare bucurie cu ocazia inceputului anului scolar 2016-2017, pun si eu cu dedicatie pentru parinti aceasta postare despre Scoala, poate nu-i mai streseaza pe copii cu teme infinite si sa ia note bune.

Preluare din articolul “Antrenorul de genii: De ce școala este o pușcărie” (feb 2016)

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/interviuri/antrenorul-de-genii-de-ce-scoala-este-o-puscarie-707358.html

“Elevilor nu li se oferă ce au nevoie.

Ne batem joc de timpul lor. Ei stau 20 de ani în şcoală, până termină facultatea. Sunt 20 de ani din viaţa unui om care sunt prost fructificaţi. Aici este problema. Dacă ne dă cineva 20 de ani de viaţă, nu spunem mulţumesc? Dar dacă ne ia 20 de ani? De ce şcoala este o puşcărie? Nu este declaraţia mea, ci a Condoleezei Rice, fosta şefă de cabinet a lui Bush. A ajuns la aceeaşi concluzie şi a făcut declaraţia la CNN: şcoala este o puşcărie, copiii abia aşteaptă să plece de la şcoală, la fel ca deţinuţii care vor să scape de puşcărie. Când ea poate fi un loc minunat, templul cunoaşterii, dacă ceea ce li se oferă elevilor corespunde cu nevoile lor.

Dacă ei sunt sclavi pe plantaţie, făcând lucruri care nu-i interesează, acest lucru este nociv. Drepturile fundamentale ale copilului sunt încălcate în acest moment. Dacă profesorul dă un morman de teme, copilul este unul dintre lucrătorii cei mai chinuiţi de pe planetă, pentru că nu mai are timp liber. Ei chiar nu mai pot face nimic, pentru că trebuie să-şi facă temele, care sunt prost gândite, prost concepute, inutile şi dăunătoare. Ei sunt bolnavi, au oasele fragile, pentru că stau foarte mult timp pe scaun, pentru a citi sau pentru a scrie. Sănătatea le este compromisă. Sunt generaţii întregi care suferă din această cauză.

Școala înseamnă competiție continuă, de la orele de sport până la notele la matematică. Este normal să fie aşa?

Florin Colceag: Şi această competiţie este greşit aplicată. Elevii trebuie să înveţe să coopereze. Copiii nu trebuie să se întreacă între ei, ci trebuie să se ajute. Pe de altă parte, copiii trebuie să ajungă să se bucure de ceea ce fac. Ei nu se bucură. Sunt demotivaţi, apoi nu mai vor să meargă la şcoală. Trebuie să găsim alte forme de educaţie.

Nu avem în faţă nişte copii care să aibă o cerere şi să primească o ofertă din partea şcolii. Dacă ne uităm cu atenţie la curiozitatea copiilor de 10 ani, este aproape zero. Atât de tare ignoră şcoala curiozitatea lor, dorinţa lor de cunoaştere, încât se toceşte curiozitatea. Mai este un fapt extraordinar: dacă nu există dialogul lor cu profesorul, de la minte la minte, şcoala nu este umană. Dacă dialogul acesta nu există, iar ei sunt doar nişte saci care trebuie să fie înfundaţi cu informaţie, după 10 ani se blochează creşterea inteligenţei, după 12 ani creşterea creativităţii devine zero şi atunci devin adulţi cu minte de copii. Ei nu mai evoluează. Şi în această situaţie se află peste 87% din omenire. Trebuie să înţelegem că în epoca actuală trebuie să deschidem altfel de programe de formare a personalităţii. Prin faptul că ei tocesc, reproduc şi iau o notă îi condamnăm. Este totalmente greşit.

Trebuie să ajungem să punem la punct un sistem de evaluare care să nu mai fie inhibitor. Sistemul cu note nu spune nimic şi conduce la ceva teribil. Notele de la 1 la 10 şi faptul că examenele la liceu se dau pe media anterioară, plus rezultatul la examen, şi salariile proaste ale profesorilor au condus la o corupţie de necrezut şi la şantaj emoţional la adresa părinţilor, care trebuie să se ducă la profesor cu ceva. Este un cancer social care trebuie extirpat.

Sistemul acesta piramidal bazat pe frică merge până la elev, care trăieşte cu frica de a nu rămâne corigent sau repetent.

Noi trebuie să umanizăm educaţia, dar ne împiedicăm de acest cancer, pentru că multe dintre cadrele didactice cred că au atins culmea performanţei atunci când pun note şi completează rapoarte.

Să nu uităm că scopul principal este să le dăm copiilor prilejul de a căpăta învăţături de viaţă, pentru a putea gestiona mai târziu crizele pe care le provocăm noi. Trebuie să orientăm spre viitor totul. Noi nu trebuie să-i facem victime. Trebuie să-i facem învingători.

Avem nevoie să învăţăm din istorie, pentru că altfel am trăit degeaba toată istoria şi reluăm aceleaşi greşeli anterioare. Dacă am învăţa, am şti cum să evităm crizele următoare.

Elevii pleacă demotivaţi total de la şcoală şi sunt convinşi că sunt foarte proşti, pentru că nu fac faţă manualului. Literatura nu le place, dar nici nu li se oferă texte care să fie plăcute pentru ei. Este înnebunitoare problema comentariilor învăţate pe dinafară. Limba maternă şi limba română ar trebui legate de istoria popoarelor. Începe să devină relevant să traduci un termen şi să vezi cum a apărut. Gramatica, de asemenea, este completamente neinteresantă pentru copii dacă nu este explicată.

Îi supunem pe copii la un chin îngrozitor. Este inuman ce se întâmplă.”  Florian Colceag

……………………………………….

Preluare din articolul “Prof. Florian Colceag: scoala dreseaza copilul astfel incat sa iasa ce vrea Sistemul. Educatia reprezinta un mod de insclavizare a populatiei

(https://ceicunoi.wordpress.com/2014/07/20/prof-florian-colceag-scoala-dreseaza-copilul-astfel-incat-sa-iasa-ce-vrea-sistemul-educatia-reprezinta-un-mod-de-insclavizare-a-populatiei-edu/)

Sistemul de educaţie a omorât pasiunea pentru carte a elevilor (…). Este foarte important să înţelegem de la bun început ce vrem de la copii, pentru ce au gândit americanii sistemul “no child left behind”. Ce doreau? O populaţie supusă normelor, căreia dacă i se spune să facă ceva, face acel ceva. Pentru că depind de sistem. Au fost învăţaţi să depindă de sistem omorându-şi libertatea proprie. De ce în România se practică un sistem asemănător? Pentru că acei copii devin adulţi şi vor lucra în continuare în multinaţionale. Iar omul din multinaţionale nu trebuie să aibă idei ci trebuie să se supună efectiv la ce i se spune. Iar acum, România este una dintre ţările care se predau multinaţionalelor. Pentru ca educaţia să nu ajungă un instrument de dresură este necesar ca ea să fie orientată spre dezvoltarea potenţialelor copiilor. Gândiţi-vă bine: un copil care intră la doi ani în grădiniţă şi stă în şcoală până în clasa a 12-a când termină liceul şi mai face 3-4 ani de facultate, trăieşte 20 de ani în Şcoală. Timp de 20 de ani ai timp să-l dresezi astfel încât la sfârşit să iasă ce vrea Sistemul. Asta este deocamdată realitatea. Deci intră în Şcoală copii cu potenţial intelectual şi de personalitate înalt şi la sfârşitul liceului marea lor majoritate se pomenesc în pragul şomajului, neştiind să facă nimic concret, fără încredere în puterile proprii (…) iar piaţa de locuri de muncă nu îi oferă tânărului nimic. El este foarte mulţumit când îl prinde o multinaţională şi-i dă un salariu din care să poată supravieţui. (…) Acesta reprezintă un mod de însclavizare a populaţiei prin educaţie.”  Florian Colceag.

…………………

Emilian, 13 septembrie 2016, ceicunoi.wordpress.com. Facebook: Ce-i cu noi? – un blog educativ despre comportamentul uman.

6 responses to “Scoala = Puscaria copiilor. Citate profesor Florian Colceag despre Scoala de azi

  1. Asa este,noi ca parinti am incercat mereu sa echilibram aceasta relatie cu scoala, sa o indulcim, le-am aruncat culegerile din ghiozdan daca erau prea grele, le-am ” taiat” din teme daca erau prea mari, i-am mai tinut o zi doua acasa cand i-am vazut prea obositi, adica am fost “de partea lor”. Am completat cu mers la biserica, cu mult timp petrecut impreuna, cu alimentatie sanatoasa, cu sport din cls 1 pana in cls 12. Rezultatele sunt excelente. Parerea mea, in loc sa ne vaitam tb sa avem fiecare grija de copilul nostru si sa nu-l lasam in grija scolii. Se poate !

    • Macar sa nu-l lasam DOAR in grija scolii, sau in principal in grija scolii. Pentru ca situatia celor mai multi parinti este de asa natura incat NU pot nici daca ar vrea sa-si tina copii acasa, din cauza serviciului la care trebuie sa mearga zilnic cel putin 8 ore pe zi pentru supravietuire. Mafia special a scazut salariile barbatilor pe vremuri (care erau suficient de mari cat sa intretina toata familia fara ca femeia sa munceasca), pentru ca salariul barbatului sa nu mai fie suficient, pentru ca femeia sa se angajeze si ea si pentru ca cei mici sa nu mai aiba de cine sa fie crescuti. Si atunci a venit Statul mafiot si a zis “Nicio grija, vi-i educam noi! Dati-ni-i la scoala!” Si de aici – indoctrinare si spalare pe creier la greu. “Autoritatile sunt Dumnezeu – ai incredere orbeasca in autoritati. Adevarul ti-l spunem noi la Scoala, nu il gasesti in alta parte…” etc.

  2. Încercaţi să vb.mai pe intelesul tuturor,mai mult,pe înţelesul respondentului,AL COPILULUI,în speţă.!

  3. Foarte bun acest articol, nu stiu cum am ajuns aici dar stiu ca de asta aveam nevoie. Eu sunt in clasa a 11-a si faptul ca stiu ca majoritatea obiectelor pe care le invat nu te ajuta cu aproape nimic in viata de zi cu zi (matematica, chimie , fizica etc… ) pe de alta parte predate si prost, fara a fi intelese de fiecare copil in parte, toate acestea te fac sa te simti ca la o inchisoare. Sunt multi elevi care nici macar in ultimul an de liceu nu stiu ce vor de la viata, profesorii cred ca problema e la noi, eu cred ca problema e sistemul creat gresit. Nu-mi permit sa spun foarte multe deoarece am inca multe de invatat sau cum spune o vorba “Daca stii ca nu stii, mai gradinareste !”

    • Nu e neaparat ca obiectele in sine nu te ajuta la nimic. Ele te ajuta, daca informatiile respective sunt prezentate intr-un anume mod / context etc. Matematica dezvolta creierul, chimie este peste tot in jurul nostru, fizica la fel. Sunt elemente de baza din fizica pe care oamenii nu le stiu desi au terminat un liceu. NU domeniul / materia e problema, ci gramada de informatii prost structurate si prezentate, neintelese de elevi. Cand scoala devine consumator de timp fara beneficiu pt viitorul copilului si societatii, atunci avem o problema. Nu e problema la voi, e problema la sistemul mafiot in care traim, nu de ieri de azi, ci de mult timp. Tinerii trebuie sa caute continuu sa descopere la ce sunt buni, la ce ar putea fi buni, ce sunt atrasi sa faca util pt societate, si sa se dezvolte in acel domeniu. Varsta de 18-19 ani cand tinerii ar trebui sa aleaga ce facultate sa urmeze,deci sa-si aleaga viitorul este TOTAL nepotrivita. Copiii la 18 ani sunt copii, habar n-au ce vor sa faca si e firesc sa fie asa… Creierul devine matur abia de la vreo 25 de ani incolo si totusi la 18 sunt fortati sa aleaga ce meserie vor face tot restul vietii…e aiurea. Dar e ok, tinerii mai isteti simt ca ceva merge prost in jurul lor si incep sa-si puna intrebari si sa caute raspunsuri si afla, chiar daca scoala le-a consumat o gramda de timp aiurea. Nu e total inutila scoala, insa atunci cand creeaza “robotei” cu tipare de gandire la fel, obedienti fata de autoritate, nu le spune istoria adevaarata si nu ii pregateste pentru viata reala…devine chiar daunatoare. Solutia nu e neaparat abandonul scolar, ci intelegerea situatiei si adaptarea la ea – autoeducare cu privire la cele mai importante subiecte, printre care ISTORIE REALA ca sa intelegi in ce situatie ne aflam acum si sa ai o sansa in viata si ALIMENTATIE corecta ca sa traiesti sanatos. Ca sa numai vorbesc de ORTODOXIE – cel mai bun sistem de organizare pentru umanitate. Stiu ca scoala are momente in care e frustranta. La astfel de momente reactia ta sa fie STUDIEREA CAUZELOR pentru care s-a ajuns aici. Ai referinte bibliografice destule pe acest blog.

Spune-ți părerea aici: