Marasesti 19 august 1917 – lupta in camasile albe. Pe aici nu se trece!

marasesti-19-august-2017-armata-romana-pe-aici-nu-se-trece-lupta-camasilor-albeMackensen: „Pe mine m-a bătut la Mărăşeşti armata română, care a înviat ca o pasăre Phoenix, şi care a speriat armata germană!”… (sursa)

Fragment din interviul realizat de profesorul Ioan Scurtu cu generalul Titus Gârbea, care a fost şeful Misiunii Militare Române la O.K.W. (Oberkommando der Wehrmacht – Înaltul Comandament al Wehrmachtului) şi O.K.H. (Oberkommando der Herres – Înaltul Comandament al Armatei de Uscat), incepand cu luna martie 1944.

“În 1939 eram ataşat militar în Germania. Acolo l-am cunoscut pe generalul [Anton Ludwig August] von Mackensen. Este acel vestit general care ne-a cucerit pe noi, în 1916. Şi la o mare sãrbãtoare, erau cincizeci de ani de viaţã a lui Hitler, corpul diplomatic şi, mai ales ataşaţii militari în uniformã au fost invitaţi. Alãturi de noi era tribuna veteranilor în care era generalul von Mackensen. Şi când a auzit Mackensen cã eu, ataşatul militar român, sunt acolo, a ţinut ca sã mã vadã. M-am dus, m-am prezentat.

Apoi, noi, ataşaţii militari i-am dat un prânz, o mare agapã, la care el, ca veteran vechi, a venit cu multã plãcere. La dreapta [lui Mackensen] a stat decanul nostru, care era un colonel suedez, iar în stânga eram eu, care am fost animatorul acestei agape.

Şi el mi-a povestit: “Domnule, dupa ce am luptat cu românii în 1916, am crezut cã a dispãrut armata românã, cã ea nu existã în 1917 când trebuia sã fac un nou efort şi sã cuceresc şi restul României. Dar când a început bãtãlia de la Mãrãşeşti, Mãrãşti, Oituz, mi s-a spus cã în faţa mea este armata românã despre care eu aveam convingerea cã dispãruse.

Dar armata românã înviase din cenuşa ei ca pasãrea Phoenix. Rapoartele de front veneau năpraznice: “Nu sunt români, sunt negri ca dracii şi viteji! N-au nici o haină pe ei! Sunt şi în pielea goală! Sau în cămăşi. Şi la baionetă nu putem să rezistăm!” Atacul la baionetă îi speria pe toţi! Şi fugeau… fugeau nemţii, care nu fugeau de obicei, de data asta fugeau!”

Aşa povestea Mackensen: „Pe mine m-a bătut la Mărăşeşti armata română, care a înviat ca o pasăre Phoenix, şi care a speriat armata germană!”…

sursa: FB Cultul Eroilor Braila

Detalii si aici: http://lectia-de-istorie.blogspot.ro/2015/08/lectia-de-istorie-19-august.html

……..

Emilian, 27 oct 2016, ceicunoi.wordpress.com. Facebook: Ce-i cu noi? – un blog educativ despre comportamentul uman.

One response to “Marasesti 19 august 1917 – lupta in camasile albe. Pe aici nu se trece!

Spune-ți părerea aici:

