Starea tehnica a instalatiei de racire a motorului auto influenteaza consumul de combustibil

Starea tehnica a instalatiei de racire a motorului auto influenteaza cum scazi consumul de combustibil spalarea curatarea motorului autoturismului masiniiÎn mod nejustificat instalaţiei de răcire nu i se acordă atenţie decât atunci când motorul se încălzeşte, fără a se ţine seama că starea sa tehnică influenţează într-o măsură nebănuit de mare performanţele motorului şi intensitatea uzurii. Capacitatea instalaţiei de răcire de a menţine automat regimul termic nominal în orice situaţie de exploatare este afectată în general de funcţionarea pompei de apă, a ventilatorului, termostatului, de starea radiatorului, a traseelor prin care circulă lichidul de răcire precum şi de existenţa acestuia din urmă în cantitate corespunzătoare.

În general, elementele instalaţiei de răcire au un grad de fiabilitate ridicat, solicitările la care sunt supuse nefiind intense. Defecţiunile care intervin cu o frecvenţă mai ridicată sunt slăbirea sau deteriorarea curelei, defectarea termostatului, deteriorarea lagărelor pompei de apă, spargerea sau murdărirea radiatorului, defectarea dispozitivului de comandă a ventilatorului, pierderea etanşeităţii precum şi formarea masivă de cruste calcaroase pe traseul lichidului de răcire.

Defecţiunile instalaţiei de răcire se manifestă cel mai adesea prin supraîncălzirea motorului, simptomul putând avea mai multe cauze, unele dintre ele străine instalaţiei de răcire: lipsa sau insuficienţa lichidului de răcire, depozite pe suprafeţele interioare ale traseului prin care circulă agentul de răcire, radiator murdar, curea de ventilator murdară de lubrifianţi, slăbită sau deteriorată, termostat locat în poziţia închis, pompă de apă defectă, ventilator defect, jaluzele închise sau husa radiatorului neînlăturată, termometrul defect; pe lângă acestea, reglajele incorecte ale aprinderii şi alimentării, ca şi rulajul îndelungat în suprasarcină la viteze mici pot constitui cauze ale creşterii temperaturii motorului peste limita normală.

Un alt simptom îl constituie imposibilitatea atingerii temperaturii de regim, cauzele putând fi: lipsa sau blocarea termostatului în poziţia deschis, jaluzele deschise ori lipsa husei de radiator pe timp rece sau termometru defect. Parametrul de diagnosticare principal al instalaţiei de răcire îl reprezintă temperatura lichidului refrigerator al cărui nivel trebuie urmărit permanent pe toată durata funcţionării motorului.

Experienţele de laborator ca şi probe de parcurs au arătat că nerespectarea regimului termic al motorului are consecinţe de netăgăduit asupra consumului de combustibil. Atât regimul termic prea ridicat, cât şi temperaturile excesiv de mici determină creşterea consumului de carburant. Astfel, temperaturile prea înalte fluidifică uleiurile şi unsorile peste limitele care asigură o bună ungere. Din acest motiv frecarea capătă caracter semilichid, coeficientul de frecare creşte, înrăutăţind randamentul mecanic şi mărind cota de energie transformată în căldură. De asemenea, funcţionarea motorului la regimuri termice coborâte intensifică transferul de căldură în agentul de răcire, reducând energia transformată în lucru mecanic.

În afară de aceasta, coborârea temperaturii suprafeţei interioare a pereţilor cilindrului face ca apa conţinută sub formă de vapori în aerul aspirat, şi mai ales în gazele produse prin ardere, să se lichefieze depunându-se pe cilindru şi înrăutăţind condiţiile funcţionale ale grupului piston-cilindru. Cercetările au relevat că din acest motiv resursa unui motor reparat capital se reduce la 75% când temperatura lichidului de răcire se menţine doar la 65 grade C şi scade la 35% dacă acest parametru ajunge doar la 40 grade C.

Material de Ovidiu Drobotă

30 iul 2014

Advertisements

Spune-ți părerea aici:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s