Ce trebuie sa stii daca vrei sa mergi cu bicicleta in trafic (eco8)

bicicleta trafic bucuresti biciclisti reguli biciclete pericole deplasare,  mikysworld.wordpress.comNu o să intru prea mult în detalii de legislație, pentru asta trebuie citit codul rutier. Însă sunt câteva chestii importante care trebuie precizate pentru cei care totuși se încumetă cu bicicleta prin traficul din București și nu numai. Personal recomand ca bicicleta să NU fie folosită ca mijloc de deplasare din mai multe motive pe care le puteți citi AICI, însă îi respect totuși pe cei care își riscă viața deplasându-se pe bicicletă, pentru că datorită lor fie este o mașină mai puțin în trafic (deci poluare mai mică), fie transportul în comun este mai liber. Iată ce trebuie știut pentru mersul cu bicicleta:

0. Mersul cu bicicleta în traficul din București este MOARTEA! Tratează-l ca atare, cu maxim de atenție și conștiență.

1.În trafic ai cam aceleași drepturi cu ale unui șofer. Bicicleta este un vehicul și trebuie tratată ca un autoturism (în timp ce rolele sunt pe același palier cu pietonii).

2.Bicicliștii trebuie să respecte aproape aceleași reguli de circulație aplicabile autoturismelor, și au cam aceleași drepturi în trafic.

3.NU ai ce căuta cu bicicleta în trafic dacă nu ai citit cel puțin o dată codul rutier!

4.Deși casca nu este obligatorie, NU ieși cu bicicleta în trafic fără cască! Casca îți salvează viața pe bune, nu e doar un clișeu cretin. Leagă clipsurile acelea de la cască, nu o ține pe cap doar de formă, altfel degeaba o ții.

5.Bicicliștii sunt obligați să circule pe prima bandă, cât mai aproape de trotuar. Dacă sunt mașini parcate pe prima bandă, sunt obligați să circule cât mai aproape de mașinile parcate (cât mai în dreapta). Bicicliștii au voie pe alte benzi de circulație doar când depășesc ceva și doar când schimbă direcția la stânga (obligatoriu cu semnal de fiecare dată!). Bicicliștii sunt obligați conform legii să circule pe pista de biciclete dacă ea există pe acel tronson de drum (e o prevedere idioată din mai multe puncte de vedere).

6.Pe bicicletă este de bază să dai semnalul specific din mâini atunci când schimbi direcția sau ocolești un obstacol, pentru a-i anunța pe ceilalți participanți la trafic despre ce ai de gând să faci, astfel încât să nu te calce și să nu mori (oamenii tind să ignore cât de ușor pot muri în România).

7.Mare atenție când treci pe lângă mașini parcate ”în spic” – șoferii nu te vor vedea, și nu îți vor ceda trecerea (așa cum ar fi normal) atunci când dau cu spatele ca să iasă din parcare;

8.Mare atenție când treci pe lângă mașini parcate pe dreapta, paralel cu șoseaua – obligatoriu vei întâlni un idiot care nu se asigură și îți deschide ușa chiar în față;

9.Mare atenție când treci pe lângă coloane de mașini oprite în trafic – obligatoriu vei întâlni un șofer sau un pasager care îți va deschide ușa chiar în față; dacă îi vei comenta, obligatoriu a fost vina ta că de ce circulai pe acolo;

10.Atenție la gropi și canale! Țineți tot timpul mâinile pe ghidon, și ghidonul ținut strâns, ca să nu îți scape;

11.TOT TIMPUL țineți degetele pe frână, astfel încât atunci când apare vreun pericol, să reacționați în milisecunde și să puneți frână. Expresia ”fiecare secundă contează” e oarecum greșită. De fapt, fiecare ”milisecundă contează”. Țineți TOT TIMPUL mâna pe frână!

12.Dacă circulați cu bicicleta noaptea, asigurați-vă că sunteți vizibil! Făceți-vă ca un brad de crăciun dacă puteți. Cât mai vizibil, cu atât mai bine!

13.Atenție la suprafețele ude și la cele cu nisip. ALUNECĂ! Nu vă înclinați prea tare pe ele atunci când faceți curbă;

14.NU FACEȚI NICIODATĂ MIȘCĂRI BRUȘTE ÎN TRAFIC! Mașinile din jur vă vor călca și veți muri.

15.Purtați o mască anti-poluare în timpul deplasării dacă aveți, dacă nu vă este rușine și dacă nu vă incomodează prea rău. Se găsesc mai multe bucăți la set, destul de ieftine.

16.NU mergeți niciodată paralel pe șinele de tramvai dacă aveți roți cu cauciucuri subțiri (gen cursieră) – se blochează roțile în șinele de tramvai și cădeți. Șinele de tramvai trebuie traversate cât mai perpendicular posibil.

17.Când vă atacă câinii (observați că am folosit CÂND, nu dacă), orice ați face NU CĂDEȚI SUB ROȚILE MAȘINILOR DIN JUR! NU mișcați ghidonul să vă feriți de câini! Mai bine în dinții câinilor decât sub roțile mașinilor din jur! Doar puneți frână! Opriți bicicleta. Coborâți de pe ea. Mergeți pe lângă ea până ați scăpat de câini. Update 26 iunie 2012: cică o metodă eficientă împotriva câinilor este un fluier obişnuit, dar foarte puternic. Cum vedeţi o mişcare a câinilor sau chiar dinainte să reacţioneze ei la bicicleta voastră, fluieraţi foarte puternic. Vor fi debusolaţi, nu vor ştii ce se întâmplă şi nu vă vor mai ataca – cel puţin asta e teoria (merită testată zic eu).

18.NU comentați niciodată nimic șoferilor idioți din București chiar dacă aveți dreptate și ei sunt doar niște idioți. Gândiți-vă la un singur lucru: NU ȘTIȚI CE SCOT DIN BUZUNAR / din portbagaj / de sub scaunul soferului / din torpedou etc etc etc (și mai exact: cuțit, bâtă de baseball, PISTOL – că tot e la modă). Deci stați calmi! Nu comentați! Evitați conflictul! Păstrați-vă viața!

19. NU vă lăsați niciodată, pentru nicio secundă bicicleta legată undeva în oraș! Veți rămâne fără ea, pentru că hoții taie marea majoritate a lanțurilor antifurt. Încercați să nu lăsați bicicleta din mână sau din ochi în locuri nesigure niciodată. Dacă totuși lăsați bicicleta legată undeva, asigurați-vă că e cât mai în public, sau în raza unei camere de filmat, sau foarte bine legată cu un lanț foarte rezistent (de preferat mai multe). Se leagă roata din față și cadrul.

20. Puneți-vă obligatoriu pe bicicletă SONERIE! Este de bază, chiar dacă unii bicicliști cred că e o rușine să porți așa ceva pe bicicletă! E super bună, folosiți soneria!

21. Nu faceți niciodată slalom printre mașinile oprite în coloană! Nu treceți cu viteză pe lângă mașinile oprite în coloană! Trebuie să apucați să frânați atunci când se va deschide ușa mașinii chiar în fața voastră.

22. Respectați regulile de circulație ca orice autovehicul! Stați la semafor când este roșu, cedați trecerea pietonilor pe trecerile nesemaforizate etc. Așa se câștigă respectul pentru bicicliști din partea șoferilor. Când văd un biciclist că trece pe roșu sfidând toate mașinile care stau la semafor îmi vine să mor și să arunc cu ceva după el.

Citește și Riscuri și pericole în folosirea bicicletei în traficul din București.

Emilian, 18 mai 2012, http://www.ceicunoi.wordpress.com

17 responses to “Ce trebuie sa stii daca vrei sa mergi cu bicicleta in trafic (eco8)

  1. Pingback: Plimbare cu bicicleta pe drum liber. Burta jos. Marsul biciclistilor editia 5 Bucuresti 13 octombrie 2012 (ev1) | CE-I CU NOI?

  2. Pingback: Mars de protest al biciclistilor 27 oct 2012, Existam si-o sa avem banda! Plimbare cu bicicleta pe stradă (ev2) | CE-I CU NOI?

  3. Pingback: Avantajele unei infrastructuri reale pentru biciclete în oraş. Piste benzi de biciclisti în trafic (bici1) | CE-I CU NOI?

  4. Eu merg in fiecare zi cu bicicleta din Dr. Taberei in Berceni adica de acasa la serviciu. Acum un an doi mergeam pana in Clinceni, zilnic, si nu m-a muscat nici un caine, nu m-a scuipat nimeni, chiar daca mai comenteaza cate unul, si, in principiu nu am patit nimic care sa-mi puna viata in pericol. Este foarte simplu sa spui ca nu ai loc de bicla in casa sau ca, vai doamne, nu ai pista delimitata special pt. biciclisti, dar daca vrei sa pedalezi nu te poate opri nimeni s-o faci. Succes.Poate daca am fi mai multi am fi luati mai in serios.

    • Salut. Nu pot sa zic decat ca ai avut noroc! :) Sa nu patesti nimic in trafic pe bicicleta… Noroc sau Dumnezeu, spune-i cum vrei. Sigur ca este important si biciclistul, sa fie foarte foarte atent la tot ce misca in jurul lui, si sa preconizeze prostiile pe care urmeaza sa le faca soferii din jur, astfel incat sa previi si sa eviti accidentul. Ca nu te-au atacat caini este iarasi noroc… Problemele pe care le/am semnalat eu in mai multe locuri pe acest blog, legat de mersul pe bicicleta sunt reale si periculoase. Bucura-te ca nu ai avut parte de ele, insa de multe ori nu tine doar de biciclist sa aiba o deplasare sigura si placuta, ci si de restul chestiilor din jur. Sigur ca daca vrei sa pedalezi nu te poate opri nimeni, si chiar ai cum sa mergi pe bicicleta, dar IN CONDITII PERICULOASE. Si sa trimiti un biciclist incepator, pe strada, in aceste conditii….e cam riscant pentru viata lui. Dasta eu am scris undeva ca multumim biciclistilor care isi risca viata in fiecare zi in trafic, pentru ca datorita lor e mai putina poluare in aer, mai putina aglomeratie in mijloacele de transport in comun etc. Chiar daca putem pedala si in aceste conditii, nu este normal sa le acceptam umil. TREBUIE SA PROTESTAM impotriva lor, si sa obtinem o infrastructura reala pentru biciclete, unde oricine sa se poata deplasa in siguranta cu bicicleta, placut si rapid. Pentru asta, intr-adevar trebuie sa se intample ce ai zis tu, sa fim mai multi. Eu zic ca am fost destul de multi la MARSUL DE PROTEST DIN 27 oct 2012 (detalii AICI) si ca vor fi din ce in ce mai multi biciclisti-cetăţeni adevăraţi pe viitor. Urmăreste constant site-ul optar.ro pentru a fi la curent cu ultimele noutati. Okidoki! Spor!

  5. Pingback: Arhiva colectie articole educative despre viata, lume si comportamentul uman, valabile pe termen lung, blog educativ Ce-i cu noi? (edu25) | CE-I CU NOI?

  6. Eu merg cu bicicleta in fiecare zi la munca. Cand e iarna sau prea frig sunt un sofer.

    Nu e cultura pentru bicilete. Inca.
    Bicicleta e ultima din lantul trofic in trafic. Dar tot imi face placere sa merg pe bicicleta si nu voi renunta.

    • Felicitari! Insa problema principala nu este de “cultura” ci de infrastructura. Cultura bicicletelor ar aparea imediat daca ar exista infrastructura adecvata, si anume o retea adevarata de piste de biciclete pe bune, nu batjocuri a la Sorin Oprescu pe trotuare inguste. Pune oamenilor la dispoziţie piste adevarate de biciclete, EXCLUSIV pentru biciclete (si eventual scutere) şi suficiente parcari de biciclete bine securizate si bine amplasate şi o sa vezi cum mii de bucuresteni vor folosi muuuult mai des bicicleta pentru deplasare. Problema este la infrastructura. Iar infrastructura nu prea exista in Romania din cauza politicienilor care nu doar ca NU sunt interesati de problema bicicletelor, dar chiar doresc SA NU existe deplasare pe bicicleta, pentru ca exista interese financiare uriase ale benzinarilor. Pentru benzinari – care spăguiesc oamenii politici – este avantajos ca lumea sa stea cu masina in ambuteiaje si sa consume cat mai multa benzină. E tot ce ii intereseaza – PROFITUL. Motiv pentru care… politicieni de rea credinta “vanduti” precum Sorin Oprescu SE OPUN dezvoltarii infrastructurii reale de biciclete. Nu e problema de bani. Ar costa foarte putin daca nu s-ar face un contract “cu dedicatie”. Este problema de rea vointa. Tot pentru ca soferii sa consume cat mai multa benzina exista si persista problema semafoarelor nesincronizate. Cat de greu e sa sincronizezi niste semafoare in linie dreapta? E banal! Doar ca nu se doreste la nivel inalt… Asta ca sa identificam corect cauza primordiala a problemei :). Faza cu infrastructura este valabila in orice aspect al societatii umane. Nu poti sa ceri omului sa arunce gunoiul la cos pana cand nu ii oferi suficiente cosuri de gunoi pe strada, nu poti sa ceri soferului sa parcheze tot timpul regulamentar atata timp cat NU EXISTA suficiente locuri de parcare etc etc etc. Oh well.

  7. Din punctul meu de vedere cine se considera biciclist stie foarte bine care ii sunt atributiunile,ce obligatii are etc. Eu nu am vazut aproape niciun biciclist care sa trenverseze pe trecerea de pietoni asa cum este obligat sa o faca (pe langa bicicleta),vad mai mereu cum biciclistii merg pe partea carosabila in paralel unul langa altul (lucru total interzis prin legislatie),vad biciclisti care desi folosesc partea carosabila,nu opesc la culoarea rosie a semaforului (imi puteti exolica si mie cu ce drept un biciclist are voie sa treaca pe rosu?),vad cum biciclistii mai nou folosesc orice banda de circulaie doresc pentru ca si-au insusit ei peste noapte acest drept (merg pe ce banda vor in conditiile in care trotuarul este liber si de multe ori prevazut cu pista speciala). Nu am nimic personal cu biciclistii atata timp cat si ei isi cunosc drepturile in trafic asa cu cel putin teoretic le cunoaste orice sofer.Cititi legislatia speciala pentru biciclisti si apoi veti vedea ca de cele mai multe ori incalcati legea!

    • Tu vorbesti aici de biciclistii care incalca regulile de circulatie. Da, ai dreptate, exista si astfel de biciclisti exact cum exista si soferi care incalca regulile de circulatie… Nu inteleg care e punctul tau pe i… Ca TOTI sunt asa? Ca n-ar mai trebui sa exista biciclisti pe carosabil sau ce? Da, toti biciclistii sa respecte regulile de circulatie, sunt de acord cu tine. Atata timp cat nu exista un examen de permis de bicicleta, ORICINE poate iesi cu bicicleta in trafic, deci e normal sa vezi ORICE nepriceput in a merge pe sosele… Sunt insa si o gramada de biciclisti de bun simt care merg regulamentar, riscandu-si viata in fiecare zi in traficul infernal din capitala sau alte orase mari, si care ne ofera un aer un pic mai curat, ca si-au lasat masinile acasa.

    • Eu nu înțeleg de ce trebuie să merg pe lângă bicicletă când traversez. Important e, dacă mă vezi că vreau să trec, să oprești. Ce, tu te dai jos din mașină?! Important e să nu vin cu viteză fără să mă vezi. E plin de cretini care își închipuie că biciclistul, chiar dacă merge cu 3 (trei) km/h și a semnalizat vizibil că vrea să traverseze, trebuie să se dea jos de pe bicicletă. Mai studiați dracului, cocalarilor, cum e în Vest! Nimeni nu se dă jos de pe bicicletă când traversează! E desenată bandă de biciclete paralel cu trecerea de pietoni, perpendicular pe sensul de deplasare a mașinilor. E și la noi dar în puține locuri, de exemplu la Piața Presei.

      • Pt situatia reala din teren a traficului din Romania si regulile pe care le avem noi astazi, NU ne intereseaza CUM e in alte parti. Cum e prin alta parte conteaza doar ca inspiratie – doar ca idee de cum am putea sa facem si noi. Insa pana atunci, jucam cu regulile in vigoare. IN PREZENT, in Romania, trecerile de pietoni sunt DOAR PENTRU PIETONI. Biciclistul PE BICICLETA NU este pieton, ci este sofer al unui vehicul. Bicicleta este echivalentul masinii in trafic, trebuie sa respecte aceleasi obligatii/reguli si are cam aceleasi drepturi. Cum NU traversezi cu masina pe trecerea de pietoni, asa NU traversezi nici cu bicicleta. Cand te-ai dat jos de pe bicla devii pieton si poti traversa pe langa bicicleta. Nu e vorba doar de respectarea regulilor in vigoare, ci pur si simplu, daca faci altfel in sistemul actual din Romania risti sa mori – te calca o masina care, normal, nu-si imagina ca ii sari in fatza cu bicicleta ca sa traversezi pe trecere. Multe morti am vedea la stirile de la ora 5 (cine mai e nebun sa se uite la TV) daca biciclistii ar aplica aceasta regula de maine – ca poti sa traversezi PE bicicleta trecerea de pietoni… Cand om avea si noi PISTE adevarate pt biciclete, aia e altceva.

  8. Eu fac mii de kilometri cu bicicleta în București (între 5.000 și 7.000), în trafic. Multe dezavantaje enumerate de autorul articolului dispar sau se atenuează cu o bicicletă ELECTRICĂ. Vă recomand călduros această tehnologie. Caniculă? Nicio problemă, că nu prea pedalezi. Ploaie torențială? Am o pelerină specială ultraușoară, costă 150 lei. Se găsește la magazine de articole sportive. Iarnă? Te îmbraci mai gros. Problemele apar numai sub zero grade, când se formează gheață pe șosea. Peste zero grade n-am nicio problemă, deci folosesc bicicleta vreo zece luni pe an.
    Exemplu de mers cu bicicleta în București, pe Ștefan cel Mare. Trebuie să fii idiot să mergi LEGAL, acolo e pericolul mare. Folosești întotdeauna traseele cele mai sigure, adică alea pe care nu prea circulă mașini: de exemplu șina de tramvai. Până se fac piste peste tot.

    • Trebuie sa tii cont ca nu toata lumea este asa experimentata ca tine pe bicicleta. Daca s-ar lua multi dupa recomandarea sa mergi pe sina de tramvai, multi ar pati-o. Trebuie luate in considerare si ambulantele, pietonii din / de pe langa statii, soferii nebuni care gonesc si depasesc coloane chiar pe acolo, sinele de tramvai in care iti blochezi roata daca ai cursiera cu cauciucuri subtiri etc. In legatura cu bicicleta electrica, da este o chestie f misto, dar din ce stiu costa destul de mult. Zi-mi te rog pe cazul tau concret, cati km mergi pe zi/luna, cat de des trebuie reincarcata, cum se reincarca, cat de repete, cat costa reincarcarea (ai calculat vreodata? – tre sa fie super putin) si eventual cat ai dat pe bicicleta…? Ne-ar ajuta sa ne facem o idee. Mersi.

  9. Pista pentru unii mai degraba, in oras la mine sunt facute piste PT BICICLISTI, dar la cat de prosti sunt unii tot pe strada merg, nu realizati cat de cretini sunteti cei care faceti asta ? ….Daca da o masina peste voi ajungeti morti sau mai “tare” in scaunu’ cu rotile ( totusi sunt vreo 200kg de fier care va izbest tzoacla de 7kg)
    Pentru asta nu luptati ? ….sa va auto informati tartacutele alea ? Grija voastra,pentru voi este o plimbarica de relaxare, noi soferii trebuie sa avem grija de curu vostru ca suntenti inconstienti si nu stiti sa mergeti, nici semnele de circulatie nu le cunoasteti. Probabil o sa imi iau argumente (de kkt) de la “fanii”biciclete, ca e dreptul vostru (de cacat) sa mergeti pe strada cu tzoacla, pai, bine ba, sa va zic clar una buna. E DREPTUL VOSTRU SA RAMANETI DE PROSTI IN SCAUNU CU ROTILE …. succes la folosirea neuronilor

    • Cataloghezi mult prea usor oamenii ca fiind prosti, fara sa analizezi prea mult situatia si problema in cauza. Stai mai linistit si nu mai generaliza. Sunt piste de biciclete si in bucuresti, pe trotuare, care blocheaza tot trotuarul pietonilor, care fac slalom printre masinile parcate si magazine sau care sunt blocate de copaci, cu borduri necoborate etc etc etc, intr-un cuvant – NEFOLOSIBILE. Faptul ca oamenii o iau cu bicicleta pe sosea in loc sa-si blesteme viata pe o astfel de asa zisa pista de biciclete…e ceva firesc. Apoi daca sunt biciclisti care nu cunosc legislatia rutiera si merg fara casca in cap in trafic – acolo da, aia e o problema. Dar nu sunt toti asa, nu mai generaliza. Tu ca sofer ar trebuie sa ii pupi picioarele fiecarui biciclist ca a lasat masina acasa si astfel tu ai mai mult loc in trafic cu masina ta. Nu te mai enerva aiurea ca trebuie sa faci BANALA manevra de a ocoli biciclistii cu masina. Mare chestie.

Spune-ți părerea aici:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s