Riscuri si pericole in folosirea bicicletei in traficul din Bucuresti (eco7)

bicicleta trafic probleme riscuri utilizarea bicicletei ca mijloc de transport alternativOricât de mult am vrea să putem merge cu bicicleta prin București, sau și prin alte orașe din țară, la fel de liniștiți și fără probleme ca tanti din poză (“french like” îmi place mie să spun), din păcate nu este posibil. Oricât de mult am milita pentru protecția mediului și pentru mijloace de transport nepoluante, oricât de mult ne-ar plăcea să mergem cu bicicleta, oricât de mult ar promova toată lumea ”eco” mersul pe bicicletă peste tot, trebuie să ne dăm seama că a merge pe bicicletă prin traficul din București este MOARTEA (cum a zis la un moment dat și Mircea Badea). Motivele pentru care mersul pe bicicletă în București este nepractic și atât de periculos/dăunător, sunt explicate în continuare:

Mai întâi, trebuie să stabilim un lucru. Deși în acest articol mă voi referi cu precădere la orașul București, problemele semnalate sunt în principiu valabile pentru întreaga țară, mai ales marile orașe.

Trebuie de asemenea stabilit de la început că bicicleta poate fi folosită pentru două mari scopuri:

1.Relaxare, plimbare, recreere etc

2.Transport – ca mijloc alternativ de deplasare dintr-o zonă în alta

În timp ce bicicleta poate fi folosită destul de în siguranță pentru relaxare-plimbare-recreere, prin parcuri, pe așa-zisele piste de biciclete etc, nu același lucru se poate spune despre utilizarea ei ca mijloc de deplasare.

Atunci când oamenii promovează (de exemplu la televizor) folosirea bicicletei, se referă la componenta 2.Transport-deplasare, NU la partea de plimbări.

Despre deplasarea cu bicicleta voi vorbi și eu, pentru că despre asta este vorba când toată lumea recomandă să ”folosiți bicicleta!” fără să gândească vreun pic.

Deplasarea cu bicicleta prin București (și nu numai), NU POATE FI FĂCUTĂ eficient și în siguranță din două mari categorii de motive:

1.pentru că este nepractică

2.pentru că este prea periculoasă

1.De ce este nepractică utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare în București? (pe scurt) (ordinea este aleatorie)

-din cauza climei – avem o vara foarte călduroasă și o iarnă foarte geroasă – mori de frig iarna iar în timpul verii ajungi transpirat ca un porc la școală/facultate/serviciu;

-din cauza înghesuielii orașului, care face aproape imposibilă construirea unor piste de biciclete adevărate; lipsa unei rețele de piste de biciclete adevărate (separate de pietoni și mașini), care să fie inteligent făcută, să însumeze foarte mulți km și să fie foarte ramificată face aproape imposibilă deplasarea eficientă cu bicicleta;

-lipsa parcărilor de biciclete MULTE (foarte dese, în foarte multe locuri utile) și PĂZITE – problema furtului de biciclete nu trebuie uitată;

-nu toată lumea are bicicletă; bicicletele costă bani; nu toată lumea are bani de dat pe bicicletă; nu există un sistem de închiriere de biciclete, care trebuie să fie ieftin și bine pus la punct  – să poți să iei bicicleta dintr-o parte și să o lași în altă parte

-lipsa spațiului pentru a depozita bicicleta în casă – foarte mulți români locuiesc la bloc, în apartamente destul de mici și înghesuite; bicicleta ocupă loc, iar sistemele de montare în tavan/pe perete mai costă și alea, plus că oamenii bătrâni s-ar chinui destul de mult să o urce-coboare cu liftu’ sau pe scări în fiecare zi;

-românii sunt bolnavi și sedentari – cum îi faci să învețe să pedaleze (că foarte mulți nici măcar să meargă pe bicicletă nu știu), și cum îi faci să renunțe la confortul taxiului/mașinii personale/metroului sau RATBului pentru a se înhăma la ”efortul de a pedala”, care pentru cei mai mulți români chiar ar fi un efort semnificativ, pentru că nu fac mișcare deloc.

2.De ce este mult prea periculoasă utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare în București? (pe scurt) (ordinea este aleatorie)

CÂINII VAGABONZI (e nevoie să detaliez?) (dar bine că mușcă doar oamenii răi :)) );

PRAFUL ȘI POLUAREA INFECTĂ DIN BUCUREȘTI – sunt mai periculoase în timp ce mergi pe bicicletă din câteva motive: 1. ca să te deplasezi cu o oarecare rapiditate pe bicicletă ești forțat să folosești carosabilul (așa zisele piste de biciclete sunt o batjocură nenorocită), și anume ești forțat să mergi ”bară la bară” cu mașinile – mașinile poluează și tu care te strecori printre ele respiri toată otrava direct în plămâni. Și al doilea motiv: 2.atunci când mergi pe bicicletă, pentru că depui totuși un efort, îți crește ritmul respirației și inhalezi mai mult aer din jurul tău; cum în jurul tău se află otravă (praf și noxe), atunci când mergi pe bicicletă respiri mai multă otravă decât dacă ai merge pe jos sau cu orice alt mijloc de transport;

INFRASTRUCTURA RUTIERĂ – pentru că piste de biciclete pe bune nu avem, pentru a te deplasa totuși cu rapiditate mergi pe șosea (perfect legal!); pe șosea vei întâlni aceleași probleme pe care le întâlnesc și șoferii (plus altele), însă pentru tine ca biciclist ele vor fi mult mai nașpa: borduri mult prea înalte, ”treceri la nivel” care numai la nivel nu sunt, gropi, canale, nisip și sau pietriș pe carosabil, șine de tramvai (între care ți se blochează roțile dacă ai cauciucurile subțiri, și nu te-a dus capul să nu mergi paralel pe ele, așa cum nu m-a dus pe mine odată), gunoaie, denivelări în asflat (valuri), apă de la mașinile care udă asfaltul vara etc;

ȘOFERI INFECȚI – știu că este un cuvânt cam dur, însă e bun pentru a sublinia gravitatea problemei. Șoferi infecți înseamnă de fapt un conglomerat de mai multe caracteristici: egoiști, inconștienți, proști (la propriu), ignoranți, idioți, incompetenți (în a conduce civilizați), cu tupeu și nepăsare. Aceste caracteristici combinate, îi fac pe șoferii din România să fie infecți. Cei mai infecți șoferi din România sunt bucureștenii, pentru că aici TUPEUL și EGOISMUL sunt cele mai mari și îi fac să fie cei mai proști șoferi din țară (ce înseamnă șofer prost o să scriu pe blog). Acum…de ce este periculoasă prezența șoferilor infecți pentru bicicliști? (Ce întrebare tâmpită…) Răspunsul: din același motiv pentru care prezența șoferilor infecți este periculoasă pentru toată lumea, și anume – pentru că, vrei nu vrei, îi întâlnești în trafic;

Când mergi pe stradă ca biciclist, raportat la ceilalți participanți la trafic, ți se vor întâmpla următoarele lucruri:

a. mai puțin periculoase:

– vei fii claxonat ca și cum te afli pe moșia altcuiva și n-ai ce căuta pe șosea (”marș în parc cu bicicleta dacă vrei să te plimbi!”, ar putea spune un idiot de șofer);

– vei fi stropit fără nicio jenă dacă afară sunt bălți;

– vei fi înjurat (eventual scuipat) atunci când i se pare vreunui șofer infect că i-ai greșit cu ceva;

b. periculoase și potențial mortale:

– pietonii te vor ignora ca și cum bicicletele nu circulă cu viteză și nu pot să calce pietoni, chiar dacă ai prioritate și chiar dacă ești pe verde și ei pe roșu;

aproape toți șoferii te vor ignora și nu se vor gândi că mai există și biciclete în trafic; aproape niciun șofer nu se uită să vadă dacă vine vreun biciclist înainte să facă vreo manevră cu mașina. Abia au început să se uite să nu vină vreo motocicletă sau un scuter. De bicicliști încă nu le pasă;

– șoferii infecți te vor depăși razant (milimetric), cu viteză și fără nicio problemă, deși pe tine și un vânt mai puternic te poate dărâma și arunca sub roțile mașinilor de lângă tine;

șoferii infecți, dar și pasagerii acestora, îți vor deschide ușa de la mașină chiar în față, fără să se asigure dacă vine ceva, iar dacă nu vei apuca să oprești la timp, vei zbura înainte de izbirea de asfalt între 2 și 10 metri în funcție de viteza pe care o aveai la impact;

– șoferii infecți îți vor tăia calea și nu îți vor ceda trecerea, deși ai cam aceleași drepturi ca ei în trafic, și te afli pe drum cu prioritate sau tu ești pe verde și ei pe roșu.

Toate aceste motive duc din punctul meu de vedere la o concluzie clară: NU FOLOSIȚI BICICLETA CA MIJLOC DE TRANSPORT ALTERNATIV! ( cel puțin în București…poate prin alte părți e mai bine). Viața e mai importantă decât orice motiv v-ar face să folosiți bicicleta în traficul infect din București.

Citește și Ce trebuie să știi dacă vrei să mergi cu bicicleta în trafic.

Emilian, 17 mai 2012, http://www.ceicunoi.wordpress.com

Advertisements

6 responses to “Riscuri si pericole in folosirea bicicletei in traficul din Bucuresti (eco7)

  1. Pingback: Plimbare cu bicicleta pe drum liber. Burta jos. Marsul biciclistilor editia 5 Bucuresti 13 octombrie 2012 (ev1) | CE-I CU NOI?

  2. Pingback: Mars de protest al biciclistilor 27 oct 2012, Existam si-o sa avem banda! Plimbare cu bicicleta pe stradă (ev2) | CE-I CU NOI?

  3. Pingback: Avantajele unei infrastructuri reale pentru biciclete în oraş. Piste benzi de biciclisti în trafic (bici1) | CE-I CU NOI?

  4. Pingback: De ce NU imi place Sorin Oprescu – lipsa viziune si risipa banilor publici. Amenajare Dambovita, piste biciclete (pol78) | CE-I CU NOI?

  5. Pingback: Ce a facut si ce face Rares Manescu (PNL) în functia de primar al sectorului 6 (pol57) | CE-I CU NOI?

  6. Pingback: Arhiva colectie articole educative despre viata, lume si comportamentul uman, valabile pe termen lung, blog educativ Ce-i cu noi? (edu25) | CE-I CU NOI?

Spune-ți părerea aici:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s