Evolutia oamenilor – partea biologica, rationala, importanta educatiei (i5)

Introducere – funcțiile omului pe scurt

Evolution or is it evolutia omului partea biologica rationala importanta educatiei, picturing-mylife.blogspot.comIndiferent de Dumnezeu / neDumnezeu, oamenii au trăit pe la începuturi sub formă de triburi, adunați în grupuri mai mici sau mai mari. Populația speciei umane era mult mai mică pe atunci, lucrurile erau mai liniștite și mai pașnice. Oamenii de atunci aveau o viață foarte apropiată de cea a animalelor, și anume tot ce făceau era să îndeplinească cele două funcții importante: SUPRAVIEȚUIREA fiecărui indivind în parte și REPRODUCEREA (pentru supraviețuirea și perpetuarea speciei).

Pentru supraviețuirea indivizilor, aceștia trebuiau să mănânce și să bea apă (hrănire), să fie atenți la diferite pericole ce le pot periclita viața (gen animale sălbatice) (apărare, siguranța vieții), și să doarmă (odihnă). Se trăia la modul simplu, în genul dorm-mănânc-dorm-mănânc-dorm-mănânc- procreez -dorm-mănânc-dorm-mănânc-etc. Datorită/din cauza naturii biologice a bărbaților și a femeilor, sarcinile/treburile au fost împărțite în modul logic și firesc următor: bărbații (care sunt mai forțoși prin natura lor biologică) asigură protecție și procurarea hranei prin vânat, iar femeile (care nasc copii și trebuie să îi hrănească cu lapte propriu – suntem mamifere), îngrijesc de copii, îi cresc, îi hrănesc etc și pregătesc hrana pe care o aduc bărbații. Cea mai simplă demonstrație că AȘA A FOST acu muuuuulți ani, este că și în zilele noastre încă se mai practică acest lucru (o să mai vorbim despre asta). Pentru a doua parte, supraviețuirea SPECIEI, este nevoie de reproducerea indivizilor. Astfel, oamenii, fac sex, nasc și cresc copii, se înmulțesc, și asigură perpetuarea speciei. Toate aceste funcții (hrănire, apărare – siguranța vieții, odihnă, reproducere) sunt funcții ale părții noastre biologice, care există și în zilele noastre.

Partea biologică și partea rațională a omului.

Omul este format din două părți: una biologică (animală/animalică/instincivă etc) și una rațională (umană). De fapt aceasta este una din principalele diferențe dintre oameni și toate celelalte specii de pe pământ. Absolut toate speciile, cu excepția omului, au o singură parte – cea biologică. Doar omul are și o parte raționala, parte care îl face să realizeze o grămadă de chestii minunate, și în același timp o grămdă de cretinătăți (partea rațională nu este întotdeauna rațională :) ). Viața animalelor se desfășoară la modul simplu “mănânc-dorm-mănânc-dorm-procreez-mănânc-dorm-mănânc”. În genul ăsta a fost și viața oamenilor acum multă vreme. Însă o dată cu trecerea timpului, partea rațională a omului a inceput să-si facă efectul, să se manifeste din ce în ce mai mult în comportamentul său și să îl devieze de la viața simplă de genul “mănânc-dorm-mănânc-dorm-procreez-mănânc-dorm-mănânc”. Însă acestea încă există și în prezent, și reprezintă o parte foarte importantă din viața și comportamentul nostru.

Există unii bărbați din prezent care ar putea gândi/spune ceva de genul “ce șmecheri eram noi, noi vânam, eram zei, voi femeile stăteați la cratiță AHHAHA” și există femei care  ar putea gândi/spune ceva de genul “uite-l și pe misoginu’ ăsta care scrie acest blog…ne trimite la cratiță” etc. Ambele abordări sunt greșite. NU sunt misogin, și nu vă trimit la nicio cratiță. Toată lumea, bărbați și femei, trebuie să înțeleagă că așa au stat lucrurile. Este de ajuns să ne uitam la cum arată prezentul în anumite zone/țari/sate/gospodării etc ca să ne dăm seama că așa a fost. Și dacă a fost așa…e vina cuiva de azi?! Are vreun motiv cineva de azi să se simtă cumva prost față de cum a fost omenirea acu mult mult timp? NU. Atât bărbații cât și femeile trebuie să înțeleagă că atât bărbații cât și femeile au contribuit în mod egal la supravietuirea și perpetuarea speciei umane. Fără bărbați care să asigure hrana și protecție nu se putea, fără femei care să facă copii și să îi crească nu se putea. În prezent, perpetuarea situației de atunci, în care femeia tre să stea la cratiță este o prostie. Treburile într-o gospodărie din prezent trebuie împărțite în mod echitabil. Femeia nu trebuie să fie ”sclavul” bărbatului. Chestia cu “noi vânam, ce șmecheri eram” este penibila, mai ales dacă ne gândim că în prezent, femeilor le-ar fi mult mai ușor să asigure supraviețuirea speciei dacă ar fi singure pe Pământ, decât bărbaților (nu intru în detalii aici).

Apariția educației și importanța ei pe Pământ.

În societatea de demult, când bărbații vânau și femeile găteau(e varianta scurta de prezentare a situației de atunci ca să știți la ce moment din timp mă refer), oamenii au reușit să-și dezvolte eficiența în ceea ce făceau. Astfel, au construit unelte pt vânat, pentru agricultură, pentru gătit, au trecut de la peșteri la diferite adăposturi, colibe, de la fără îmbrăcăminte, la îmbrăcăminte, de la nimic în picioare, la încălțări etc. Cum/de ce a fost posibil acest lucru? Răspunsul: undeva adânc în ei (inițial credeam că partea rațională s-a ocupat de asta, dar acum sunt tentat să zic că undeva în partea lor biologică – pentru că întâlnim o mini ”evoluție” asemănătoare și la unele animale, dar cu ajutor din partea rațională), există o chestie, o ceva care l-a făcut pe om să descopere cum poate îmbunătăți ceea ce face, și să devină mai eficient (lucru pe care animalele nu-l fac). (evoluționiștii explică acest fenomen prin diversificarea dietei – oamenii au mâncat chestii din ce în ce mai bune, carne etc, și chestia asta a dus la creșterea creierului, iar creșterea creierului a dus la această evoluție a vieții umane.)

Exemplu’ aleator: mergea omu’ nostru pe cărare și se tot înțepa în talpă. Din adâncul lui, ieșea chestia “Hei, mă înțep în talpă, mă doare, nu-mi place. De ce mă înțep în talpă? și Cum pot face să nu mă mai înțep?” Răspunsurile pe care le-a dat la întrebări de genul ăsta (întrebări care au apărut în toate domeniile) au stat la baza evoluției societății umane. O chestie subtilă și interesantă aici este că nu toți oamenii aveau în adâncul lor acel “ceva” care să îi facă să își dea seama de diferite chestii (la fel se întâmplă și azi). Doar unii reușeau să-și dea seama cum e mai bine să facă anumite lucruri, și veneau și povesteau/spuneau/arătau și celorlalți. Apoi tot tribul/toată gruparea de oameni aplica noua chestie învățată.

Cam la fel se întamplă și în prezent: unii cercetători descoperă ceva și fac publică chestia prin mass-media (bineînțeles că totu’ e mai complicat, și nu stau să detaliez acum, însă principiul e același). Prin această povestire-explicare din partea celor care descopereau ceva, către cei care încă nu-și dăduseră seama (și poate nici nu aveau să-și dea seama vreodată), s-a dezvoltat în ființa umană capacitatea de INSTRUIRE a altora. De aici a plecat EDUCAȚIA asa cum o știm astăzi (atenție: educația poate fi înțeleasă în sens restrâns și în sens larg – citiți mai multe pe blog). Dacă ne gândim la maimuțe, si ele folosesc diferite unelte pt anumite lucruri. De exemplu, iau un pai de anumite dimensiuni și grosimi (dacă nu e bun, câteodată îl modifică, sau iau altul), și îl bagă prin găurile din mușuroaiele de furnici – furnicile se agață de pai – maimuța scoate paiul plin cu furnici și mănâncă furnicile. Această abilitate în general se transmite și puilor, și astfel, din generație în generație până azi. Observați că am zis SE transmite, nu ESTE transmisă. Puii de maimuță învață de cele mai multe ori singuri, uitându-se la ce fac cei din jur, și imitând ceea ce vad. Nu stă mama maimuță să îi arate puiului ce pai să aleagă, cum să il rupă la dimensiunea corectă etc, ea doar vine să mănânce furnici; puiul vede ce face și imită și el până când îi iese cum trebuie. Există și situații de ex la gheparzi/lei(feline prădători) unde puii sunt lăsați ințentionat “să se joace” cu o prada “mai ușoară”, încă vie dar nepericuloasă, pentru a învăța să vâneze. Însă față de modul în care oamenii dau mai departe ceea ce știu este o diferență mare.

Acu’…oamenii sunt diferiti, unii își dau seama de anumite chestii, alții nu, unii sunt în stare să instruiască și pe alții, alții nu, unii se pricep mai bine la anumite chestii, alții la alte chestii, încă din acea perioadă de triburi. Și astfel, cel care știa să arunce cel mai bine cu sulița, a fost “desemnat” să îi învețe și pe ceilalți/generațiile următoare cum să arunce sulița, femeile care găteau cel mai bine le învățau și pe celelalte și pe cele mai tinere cum să gătească, cei care construiau cel mai bine coliba (impermeabilă, rezistentă la vant etc), îi învățau și pe ceilalți etc. La fel e și în prezent, la o scara mult mai complexă desigur. Unii se pricep la ceva, alții la altceva; unii sunt în stare să îi învețe și pe alții ce știu, alții nu sunt în stare. Numărul mare de indivizi din epoca contemporană care trebuie instruiți-educați a ajuns atât de mare, încât trebuie educati oameni cum să instruiască mai departe pe alții (pentru asta există liceele pedagogice, facultățile de profil și modulele psisho-pedagogice care se fac prin diferite facultăți). Și astfel a apărut educația, așa cum o știm noi astăzi. Educația este cel mai important lucru pentru o societate modernă. Însă o educație pe bune, nu doar o educație formală proastă, așa cum se practică în România în prezent (citiți mai multe pe blog).

M-am lungit și o să concluzionez scurt ce trebuie reținut din acest text:

CONCLUZIE: Noi oamenii avem, spre deosebire de animale, DOUĂ PĂRȚI, una biologică și una rațională(umană). Atât partea rațională cât și cea biologică ne influențează/afectează comportamentul foarte mult. EDUCAȚIA este de bază, fiind motorul dezvoltării societății umane, încă de acu mega multi triiliarde de ani.

Emilian, 13 feb 2012, ceicunoi.wordpress.com

One response to “Evolutia oamenilor – partea biologica, rationala, importanta educatiei (i5)

  1. Pingback: Arhiva colectie articole educative despre viata, lume si comportamentul uman, valabile pe termen lung, blog educativ Ce-i cu noi? (edu25) | CE-I CU NOI?

Spune-ți părerea aici:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s